ماژول رسانه

  • 3487
  • 136 مرتبه
  • 1401/11/25

درجات علم حضرت فاطمه(س) در دانستن گذشته و آینده

درجات علم حضرت فاطمه(س) در دانستن گذشته و آینده

 

مرحوم آیت الله العظمی سید صادق روحانی در بیان درجات علمی حضرت فاطمه زهرا (س) آورده است:

در کتاب عیون المعجزات از جناب سلمان و از عمّار در حدیثى آمده است که:

فاطمه علیها السلام امیرمؤمنان را ندا داد و گفت: «یا عَلى، أدن لِأحدّثک بِما کان وَ بِما هُوَ کائِن وَ بِما لَمْ یَکُن إلى یَوْم القیامَهِ حِیْنَ تَقومُ النّاس»؛ (1) على جان! نزدیک بیا تا از رخدادهاى گذشته و حال و آینده و آنچه تا روز رستاخیز رخ خواهد داد، به شما خبر دهم! و نیز در همین کتاب عیون المعجزات، ضمن حدیثى از خود آن حضرت آمده است که: «وَ أَنَا مِن ذلِکَ النّور أعْلمُ ما کان وَ ما یَکُون وَ ما لَمْ یَکُن إلى یَوم القیامَهِ حِیْنَ تَقومُ النّاس» (2) و من از همان فروغ محمّدى هستم، و رخدادهاى گذشته و حال و آینده و آنچه را تا روز رستاخیز رخ خواهد داد، مى‏ دانم.

این روایت را مرحوم صدوق در کتاب هاى خویش نظیر عیون و علل الشّرایع و معانى الْأخبار و… آورده است. افزون بر آنچه آمد، روایاتى به این مضمون از پیشوایان معصوم علیهم ‏السلام رسیده است که بر این حقیقت گواهى مى ‏کند؛ نظیر این روایت که: پیشوایان اهل بیت علیهم ‏السلام حجّت‏ ها و برگزیدگان خدا بر آفریدگانش هستند و فاطمه، حجّت راستین و پُرشکوه خدا بر آنان. «أنَّ الْأئِمَّهَ حُجَجُ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمهُ حُجه اللّه‏ عَلَیْهِم»؛ (3) و یا بسان این حدیث که مى ‏فرماید: فاطمه پاره ‏اى از وجود پیامبر است؛ از این رو خدا به خشنودى او خشنود و به خشم او خشمگین مى‏ گردد. (4) روشن است که این ملازمت و هماهنگى خشنودى و خشم خدا با او، نیازمند علم و دانش به همه چیزهایى است که خداى را خشنود و یا خشمگین مى ‏کند، و باز در شکوه دانش و خِرد و جایگاه والاى علمى فاطمه علیها السلام همین بس که چنین حجم عظیمى از دانش و معنویت از راه آموزش ‏هاى عادى و شناخته شده به دست نخواهد آمد. و اما موضوع خشم و آزردگى وجود گران‏قدر زهرا علیها السلام، به دلیل غصب خلافت شرعى امیرمؤمنان بود، و جریان غصب فدک نیز در جهت تضعیف اقتصادى آن بزرگوار و در تنگنا قرادادن او دنبال شد،

چرا که آن حضرت در آن شرایط بحران زا نخستین منتقد و بزرگ‏ترین مخالف جریان خلافت غاصب و زورمدار بود، و نیز مى‏ دانیم که زهرا علیها السلام پس از آن‏ که جریان سقیفه شأن نزول و داستان فرود آیه قُربى بر پیامبر و آن‏گاه فرا خواندن دخترش فاطمه و اعطاى فدک به او را انکار نمود، از راه ارث پدرى، آن را مطالبه نمود، چرا که موضوع دفاع از حق و باز پس گرفتن آن از غاصب و ظالم، نه تنها کارى شرعى و اخلاقى که گاه لازم و واجب است، هم‏چنان‏که بر غاصب نیز بازگرداندن حقوق دیگران واجب است.

 

 

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.