عفاف، آموزه ضروری اسلام و مصونیت بخش فرد و جامعه از آسیبهای مادی و صدمات روحـی اسـت. مـکتب قرآن به رعایت قوانینی خاص در سه بعد مهم عفاف (پوشش، رفتار و کلام) تأکید دارد. حضرت زهـرا (س) در جایگاه انسانی مسلمان، فرزند نبی و حاکم اسلام، در طول حیات خویش بانویی عفیفه در هـر سه بعد بود. ازنظر پوشـش، در اجتماع بر روی لباسها، مقنعه (روسری) و بر روی مقنعه، چادری بلند داشت. همراهان زن، ایشان را برای نقشآفرینی سیاسی تا مسند حکومت مشایعت میکردند. در منزل هنگام روبهرو شدن با مرد نابینا نیز حجاب خـود را رعایت میکرد. حتی بر پوشیدگی صحیح جسم بیجانش نیز تأکید داشت و در عالم محشر نیز عفاف و حجاب ایشان متمایز است. آن حضرت ازنظر تربیت کودکان، همسرداری، فرزند داری و حضور در منزل بدون اینکه در معرض دیـد نـامحرم باشد، رفتار عفیفانهایی را الگوسازی نمود. ایشان در ابراز حاجات دنیوی عفیفه و بینیاز از مردم بود. فرزند حاکم مدینه، منزلی ساده با کمترین امکانات را اداره میکرد. آن حضرت در محتوا، آهنگ و ترتیب سخن، کلامی عفیفانه داشـت، جـملات و کلمات لغو و بیهوده از گفتار ایشان به دور بود، آخرین راهکار مبارزاتی وی در برابر مخالفینش سکوتی عفیفانه بود. حضرت فاطمه (س) حیات پرباری در دوران رسول خدا (ص) و بعد از رحلت ایشان داشت که با عـفاف ایـشان عجین بود...
(متن کامل پیوست شده است)
منبع: ثقلین