ماژول رسانه

  • 3602
  • 184 مرتبه
  • 14 اسفند 1401

«او فاطمه است»؛ نقطۀ عزیمت خوانندگان برای شناخت حضرت زهرا(س)

چهرۀ برجستۀ حکمت‌شناسی تشیع؛

«او فاطمه است»؛ نقطۀ عزیمت خوانندگان برای شناخت حضرت زهرا(س)

 

«او فاطمه است» نقطۀ عزیمت مناسبی برای خوانندگانی است که شناختن حضرت زهرا را به طور تخصصی دنبال نکرده‌اند و قصد دارند با مفاهیم بزرگی که دربارۀ ایشان گفته شده‌است، آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 

امام حسن عسکری به عمۀ خود، حکیمه خاتون، می‌فرمایند که آیۀ «انا انزلناه فی لیلة القدر» را بر مولود آخرالزمان بخوانند؛ در تاویل این فرمایش، هانری کربن -فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی- در کتاب «اسلام در سرزمین ایران» می‌نویسد که رمز شب قدر، حضرت فاطمه است و پگاهی که در انتهای شب قدر طالع می‌شود، ظهور منجی آخرالزمان است، این تاویل به همراه توصیف‌شدن حضرت فاطمه به عنوان سرور زنان عالم، بیانگر معنای ژرفی از یکی از ابعاد وجود ایشان است؛ به این معنی که حضرت فاطمه چهرۀ برجستۀ حکمت‌شناسی و به‌مثابۀ الهۀ خرد تشیع است و می‌توان فاطمیت را همان حکیمیت ائمۀ اطهار قلمداد کرد.

 

برای مخاطبانی که شناختن دختر گرامی رسول خدا_ را به شکل تخصصی و در آثار مکتوب تخصصی دنبال نکرده‌اند، کمتر کتابی را می‌توان یافت که بعد حِکمی و چهرۀ حکیمانۀ ایشان را آشکار کرده‌باشد؛ با وجود این، کتاب «او فاطمه است» توانسته‌است نقطۀ عزیمتی به ابعاد حکمی و معارف فاطمی برای این دسته از خوانندگان باشد. این کتاب در کنار پرداختن به زندگینامه، سیره و فضائل سرور زنان عالم، ابعاد حِکمی حضرت را با عنایت به دعاها و تعقیبات وارد شده از ایشان یادآور می‌شود و علاوه بر این، ابعاد حِکمی را با شیوۀ مبارزۀ سیاسی پیوند می‌دهد.

بخش دوم کتاب «او فاطمه است» با عنوان «حکمت و معارف فاطمه» شامل سه فصل است که منابع معارف، معارف نظری و معارف عملی حضرت را به اجمال توضیح می‌دهد. خوانندۀ محترم با مطالعۀ این بخش، به تبیین برهان‌های عقلی اثبات وجود خداوند و انحای توحید (ذاتی، صفاتی، افعالی) در بیان حضرت توجه پیدا می‌کند، همچنین با دیدگاه‌های وجودشناسی و معناشناسی اسما و صفات خداوند در کلام حضرت آشنا می‌شود. نکتۀ مهم این است که نویسندۀ کتاب، تمام این موارد را بر متون دعاها و تعقیبات وارد شدۀ حضرت -که برای گوش و چشم مسلمانان آشنا است- بنا می‌کند. با توجه به این توضیحات، می‌توان کتاب «او فاطمه است» را مدخلی بر دعاشناسی و یادآوری اهمیت جمله‌های صادر شده از معصوم در قالب دعا، برای خوانندگان به شمار آورد؛ برای مثال: دعای حضرت فاطمه بعد از نماز عشا بیانگر شناخت فطری خداوند است، دعای روز جمعه و تعقیب نماز عصر ایشان بیانگر چگونگی رؤیت وجه‌الله است، برهان حدوث را از نیایش‌های پس از نمازهای عصر و مغرب حضرت می‌توان فهمید، برهان علیت در نیایش پس از نماز عشای حضرت زهرا بازتاب دارد.

کتاب توانسته‌است به خوبی بازتاب وجه حِکمی در نیایش‌ها و تعقیبات نماز حضرت را آشکار کند و علاوه بر این در ارجاع‌های متعدد به خطبۀ فدکیه، رئوس این مطالب را در کنار هم یادآور شود. می‌توان با توجه به این بخش از محتوای کتاب، «او فاطمه است» را یکی از آثار تازه و خلاق در مواجهه با شناختن دختر گرامی رسول خدا قلمداد کرد. این کتاب نه تنها نقطۀ عزیمت مناسبی برای ورود به شناختن عمیق‌تر ویژگی‌های ایشان است، بلکه مدخل مناسبی برای ورود به کتاب گران‌سنگ «دانشنامۀ فاطمی»، برای کسانی است که قصد دارند موضوعات را تخصصی دنبال کنند.

«او فاطمه است» پیوند وجه حکیم‌ بودن و مبارز سیاسی بودن حضرت را نشان می‌دهد و حضور ایشان در اجتماع را (به هنگام خطبه‌خواندن در مسجد پیامبر، سخن‌گفتن با مهاجمان به خانه‌اش، سخن‎گفتن در جمع زنان مهاجر و انصار) بررسی می‌کند. به هنگام حضور حضرت در اجتماع، معارف حقیقی و حکمت‌ الهی از زبان حضرت جاری می‌شوند و به تکلم در می‌آیند و در ذیل همین حکمت است که دفاع از امام معصوم را برعهده گرفته‌است و بر حقانیت خلافت ایشان استدلال و خطابه می‌کند. پس حضرت زهرا نه‌تنها چهرۀ برجستۀ حکمت‌شناسی تشیع است بلکه چهرۀ برجستۀ امام‌شناسی و دفاع از حریم ولایت نیز هست.

بخش اول «او فاطمه است» دقایق ظریفی از کودکی حضرت زهرا را آشکار می‌کند و خواننده متوجه می‌شود که حضرت به چه دلایلی -از سوی پیامبر اعظم- در دوران خردسالی «ام ابیها» خطاب شدند؛ بنابراین کتاب وجه پیامبرشناسی (نبوت‌شناسی) صدیقۀ طاهره را نیز نمایان می‌کند. چهره‌های حکمت‌شناسی، توحیدشناسی، امام‌شناسی و پیامبرشناسی حضرت در این کتاب، در شکلی استدلالی با توجه به سیره و گفتار حضرت، آشکار می‌شود که این نکته، دلیل دیگری بر تازگی و خلاق‌بودن این اثر است؛ به این معنی که «او فاطمه است» کتابی نیست که به شکل روایی و تعبدیِ صرف بخواهد برخی از ویژگی‌های شخصیتِ همسر امیرالمومنین را یادآور شود، بلکه تلاش کرده‌است این ویژگی‌ها از کلام و سیرۀ ایشان استخراج شوند و کار به عمل برآید.

گذشته از تمام ویژگی‌هایی که در بندهای قبلی به آن‌ها اشاره شد، کتاب مورد بحث، شخصیت حضرت زهرا را درون خانه نیز توصیف می‌کند و نشان می‌دهد یگانه گوهر بی‌همتای آفرینش و الهۀ خرد تشیع چگونه به کارهای منزل همت می‌گمارد و در کنار داشتن ژرفای بی‌مانند در حکمت الهی، در کار تدبیر خانه و تربیت فرزندان می‌کوشد. همۀ این ویژگی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی، عبادی و حِکمی حضرت فاطمۀ زهرا از ایشان یک الگوی برای تمام ابنای بشر و حتی امامان معصوم ساخته‌است و خلاصه‌کردن حضرت در پشت پرده‌ای در اندرون خانه و تاکید بر همت ایشان در انجام‌دادن کارهای خانه، بدون التفات به سایر ابعاد وجودی و شخصیت ایشان، ستمی بزرگ در حق ایشان و در حق زنان مسلمان است.

خلاصۀ مطلب اینکه «او فاطمه است» نقطۀ عزیمت مناسبی برای خوانندگانی است که شناختن حضرت زهرا را به طور تخصصی دنبال نکرده‌اند و قصد دارند با مفاهیم بزرگی که دربارۀ ایشان گفته شده‌است، آشنایی بیشتری پیدا کنند؛ همچنین این کتاب مدخل مناسبی برای خواندن کتاب گران‌سنگ «دانشنامۀ فاطمی» است و به همین دلیل اشتیاق خوانندگان خود برای شناختن بیشتر دختر گرامی پیامبر اعظم را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. از سوی دیگر ویژگی‌های وجودی و شخصیتی حضرت، به شکل روایی و تعبدی صرف بازگو نمی‌شود، بلکه با ارجاع به سیره و سخنان ایشان، استدلال و استخراج می‌شوند؛ در نهایت کتاب «او فاطمه است» بر «الگو بودن»، «تراز سبک زندگی بودن» و «گوهر هستی بودن» حضرت فاطمۀ زهرا استدلال عقلانی می‌آورد و به هر روی سخنی بیشتر از این نمی‌توان گفت که «او فاطمه است».

*صادق عبدالهی ارجنکی

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.