ماژول رسانه

  • 3525
  • 262 مرتبه
  • 27 بهمن 1401

کسب و کار زنان خانه‌دار عراقی در شبکه‌های اجتماعی

کسب و کار زنان خانه‌دار عراقی در شبکه‌های اجتماعی

 

صدها بانوی عراقی از اوقات فراغت خود در تبلیغ کالاها و تولیدات خانگی خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و تولیدات و کالاهای فروخته شده را از طریق عقد قرارداد با راننندگان تاکسی به دست مشتری می‌رسانند؛ امری در سایه بیکاری فراگیر در عراق به منبع کسب درآمد برای زنان تبدیل شده است.

«تبارک امجد»، خانم خانه‌دار و 29 ساله عراقی به العربی الجدید گفت: تنها به اتصال به اینترنت برای باز کردن صفحه عرضه کالاها و تولیدات در شبکه اجتماعی فیسبوک نیاز است، من 5 سال پیش از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه المستنصریه بغداد فارغ التحصیل شدم اما تاکنون به دلیل شرایط دشوار، تبعیض‌ها و موانع دیگر، موفق به استخدام و پیدا کردن کار در بخش دولتی و خصوصی نشده‌ام اما اکنون چند صفحه در فیسبوک برای فروش لوازم آرایشی دارم که منبع درآمد خوبی برای من است.

وی گفت: بسیاری از هم‌کلاسی‌هایم به فعالیت در این زمینه روی آورده‌اند و همگی‌شان در فروش الکترونیکی موفق شده‌اند، این کار نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد فقط باید با یک تاجر قرارداد ببندی و درخصوص سازوکار پرداخت پول پس از فروش توافق کنی، فروش الکترونیکی همچنین منبع درآمد اضافه‌ای برای رانندگان تاکسی فراهم کرده است.

از سوی دیگر، «علا الحمدانی»، (42 ساله) و مادر سه فرزند می‌گوید: از اوقات فراغت خود برای فروش کتاب‌هایی که در صفحه خود در فیسبوک معرفی و عرضه کرده‌ام، استفاده می‌کنم،

الحمدانی با بیان اینکه کتاب‌های خریداری شده را با پیک موتوری به دست مشتری می‌رسانم، گفت:پدیده بازارگردی الکترونیکی رو به گسترش مستمر است و منبع درآمد خوبی برای بسیاری از خانواده‌های عراقی تشکیل می‌دهد، خانواده‌های زیادی به جای رفتن به بازار به دلیل ترافیک خیابان‌ها و یا نداشتن وقت کافی، روی به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و یا صفحه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی آورده‌اند، این امر علاوه بر کاهش بیکاری، برخی فروشندگان الکترونیکی را تاسیس شرکت‌های تخصصی فروش الکترونیکی و خدمات تحویل کالاها تشویق کرده است.

معمولا برای این صفحات از اسامی عراقی و یا بغدادی نظیر «رازونه»، «شناشیل»، «”قندول» و «قنبر مارکت» استفاده می‌کنند و برای صفحات فروش کتاب، لوازم‌التحریر و هدایا از اسامی چون «بوابه عشتار»، «أوروک»، «إینانا»، «الإله تموز» و دیگر اسامی فرهنگی استفاده می کنند.

«هناء عوده»، (33 ساله) هم در صفحه شخصی خود انواع گل‌ها، تجهیزات و لوازم مورد نیاز در مراسم و جشن‌های عروسی را عرضه می‌کند، می گوید: ایده فروش گل را پس از مشاهده صفحه مشابهی در فیسبوک به ذهنم رسید، از روز نخست، موفق شدم و شروع به توسعه کارم با اجاره لوازم عروسی از جمله طبل و گل و دف کردم.

عوده تصریح کرد صدها صفحه در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که زنان از خانه آن را مدیریت می‌کنند و درآمد خوبی هم عاید زنان خانه دار می کند.

عراق شاهد افزایش بی‌سابقه آمار بیکاری است به طوری بر اساس آخرین گزارش سازمان آمار این کشور، میزان بیکاری به 16.5 رسیده است که بالاترین آمار از سال 1991 میلادی به شمار می رود.

سالانه نزدیک به 300 هزار نفر وارد بازار کار عراق می شوند که فارغ التحصیلان دانشگاهی یک صد هزار نفر از آنها را تشکیل می دهند و حدود 30 درصد آنها بیکار می‌مانند.

 

منبع: شفقنا

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.